Afdrukken

Wat is echt?

Echt of niet echt?

PhotoGrid 1497012126505 resized

Als introductie bekeken we vandaag een filmpje over de allegorie van de grot van Plato. Naar aanleiding daarvan hebben we met elkaar gesproken over wat echt is en wat niet. We hebben 'Welles nietes' gespeeld. Om de beurt kreeg iedere leerling een plaatje die bij het bord gehangen moest worden bij echt of niet echt. De kinderen legden erbij uit waarom ze daarvoor kozen. Ook mochten de leerlingen de afbeeldingen verplaatsen, als ze het niet eens waren met de plek waar het hing. Argumenten voor echtheid waren bijvoorbeeld dat je het kunt aanraken, het is natuur of het leeft. Niet echt waren bijvoorbeeld een nepbloem voor in je haar, want het was nep en geen echte bloem. En de knuffelbeer en berensnoepjes waren geen levende beren. Maar aan de andere kant zijn berensnoepjes toch echt, want je kunt ze opeten en proeven. Dit leverde een leuke discussie op.

Vervolgens keken we naar de afbeeldingen die onder 'Echt' hingen. Waren bepaalde dingen echter dan andere dingen? We hebben 'Baas boven baas' gespeeld, en geprobeerd de plaatjes van boven naar beneden van echt naar minder echt te hangen.

Tenslotte hebben we een kubus met twee gezichten gemaakt. De ene keer lijkt de kubus de diepte in te gaan en de andere keer juist naar je toe te komen. 

Afdrukken

Escape room

Inmiddels traditiegetrouw waren vandaag tijdens hun laatste les de plusklasleerlingen van groep 8 voor een keer leerkrachten van de plusklas. Zij hadden een activiteit bedacht en uitgewerkt. Dit was een Escape Room.

DSC 0044

 

Lees meer: Escape room

Afdrukken

Module Filmverhaal

Vanmiddag zijn we begonnen met de nieuwe module. We hebben gezamenlijk met alle plusklasleerlingen de film Aladdin bekeken. Ook hebben we de film geanalyseerd. Wat is het onderwerp van de film? Welke personages komen in de film voor? Wat is de motivatie van de belangrijkste personages? Wat gebeurt er in het verhaal? In welke omgeving speelt het verhaal zich af?

In de volgende lessen gaan we zelf een filmverhaal schrijven. Dit gaan we doen op de manier van Walt Disney.

Dit is de planning van de volgende lessen:

27-1

5/6: Kamer 1 – de dromer

3-2

7/8: Kamer 1 – de dromer

10-2

5/6: Kamer 2 – de realist

17-2

7/8: Kamer 2 – de realist

 

Voorjaarsvakantie

10-3

5/6: Kamer 3 – de criticus

17-3

7/8: Kamer 3 – de criticus

24-3

Geen plusklas i.v.m. studiedag leerkrachten groep 1 t/m 4

31-3

5/6 en 7/8 (?) Afronding + presentatie

Eventuele uitloopdatum: 7-4

Volgende les

Lever de volgende keer je blad van opdracht 1 in.

Neem iets mee waardoor je je fijn voelt, zoals een knuffel of een kussentje.

 

Afdrukken

De krant - les 1

Wat is waar?

Is iets altijd waar als iets in de krant staat? Zijn de foto's die bij een artikel in de krant staan bewijs van een bepaalde gebeurtenis?

Om ons helemaal te kunnen richten op de les zijn we begonnen met een energizer: krantenmeppertje. Daarna hoorden we een verhaal dat ons aan het denken zette en hebben we gekeken naar nieuwsfoto's.

PhotoGrid 1481551124131 resized

Lees meer: De krant - les 1

Afdrukken

Project 'de krant'

We hebben nog twee maandagen te gaan in 2016, daarom een kort project van twee lessen in plaats van een uitgebreidere module.

Tijdens dit project gaan we filosoferen en kranten bekijken. De eerste les zal draaien rondom de vraag: Wat is waarheid? In de tweede les gaan we met groep 4/5 kijken naar dieren in de krant. Groep 6/7/8 zal zich bij het bekijken van kranten richten op kinderen in de krant.

Afdrukken

Nieuwe module

U kent ze wellicht uit het programma Masterchef: Mystery  boxes/bags. De kandidaten moeten daarbij met een aantal gegeven ingrediënten een gerecht maken.

Ook bij de plusklas gaan we hiermee werken. Niet met ingrediënten voor een gerecht, maar met andere uitdagende opdrachten.

De planning voor deze module:

NB In de brief staat groep 6 's morgens, maar dit is toch weer 's middags met groep 7 en 8 i.v.m. leerlingenaantallen van beide groepen.

Datum Tijd Groep Les
31-10

9.00-10.00

13.00-14.00

4,5

6, 7,8

Les 1 Mystery bag 1
7-11

9.00-10.00

13.00-14.00

4,5

6, 7,8

Les 2 Mystery bag 2
14-11

9.00-10.00

13.00-14.00

4,5

6, 7,8

Les 3 Mystery bag ontwerpen
21-11

9.00-10.00

13.00-14.00

4,5

6,7,8

Les 4 Mystery bags uitproberen en evt. verbeteren
Afdrukken

Planning module 'In de ruimte'

Module In de ruimte

We zijn weer begonnen met de plusklas. Dit is de planning van deze module:

 

Datum

Tijd

Groep

Les

12-9

8.45-10.15

13.30-15.00

4,5

6,7,8

Les 1 Verkennen

19-9

8.45-10.15

13.30-15.00

4,5

6,7,8

Les 2 Probleem formuleren en verzinnen van ontwerpideeën

26-9

8.45-10.15

13.30-15.00

4,5

6,7,8

Les 3 Een prototype maken

3-10

8.45-10.15

13.30-15.00

4,5

6,7,8

Les 4 Het prototype afmaken, testen en presenteren

 

Afdrukken

Mededelingen Plusklas

- Het is de bedoeling dat je iedere les je snelhechter bij je hebt.

- Graag het blauwe rapportmapje voor de voorjaarsvakantie bij juf Bianca in (laten) leveren.

- Denk aan je huiswerk voor deze module, zie brief van 15 januari.
In de week na de voorjaarsvakantie moet dit ingeleverd worden!

 

Afdrukken

Planning Plusklas module 3: Tijd

DATUM

TIJD

GROEP EN LES

22-01-2016

8.45 – 10.15 uur

groep 3/4, les 1

 

13.00 – 14.30 uur

groep 5/6, les 1

29-01-2016

13.00 – 14.30 uur

groep 7/8, les 1

05-02-2016

8.45 – 10.15 uur

groep 3/4, les 2

 

13.00 – 14.30 uur

groep 5/6, les 2

12-02-2016

13.00 – 14.30 uur

groep 7/8, les 2

VOORJAARSVAKANTIE

 

 

04-03-2016

13.00 – 14.30 uur

groep 5/6, les 3

11-03-2016

8.45 – 10.15 uur

groep 3/4, les 3

 

13.00 – 14.30 uur

groep 7/8, les 3

PASEN

 

 

Afdrukken

Planning plusklas tot de kerstvakantie

Datum Tijd Groep
3-11-2015 8.45 – 10.15 5/6
10-11-2015 8.45 – 10.15 3/4
13-11-2015 13.00-14.30 7/8
17-11-2015 8.45 – 10.15 5/6
20-11-2015 13.00-14.30 7/8
24-11-2015 8.45-10.15 3/4
27-11-2015 13.00-14.30 5/6
1-12-2015 8.45-10.15 7/8
8-12-2015 8.45-10.15 3/4

De komende tijd werken we aan de module Vooruitwerklab. Hierin leren we over leerstijlen en kijken we hoe we deze kunnen inzetten bij de opdrachten.